Är New Age en religion?

14 Jan

Vad är egentligen en religion?

Enligt läroboken “Söka svar – religionskunskap 1 och 2” av Eriksson och Mattsson Flennegård är en yttre definition av religion en: ”Tro på en gudomlig verklighet som människan ser sig vara beroende av och därför försöker sätta sig i förbindelse med genom religiösa handlingar.”

Ofta brukar man referera till en rörelse, som med hjälp av en mer eller mindre uttalad dogm eller manifest (Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dogm ) utgör gränserna för vad religionen innehåller.

I och med de formulerade riktlinjerna är det inte heller ovanligt att registrera sig som ett trossamfund hos Socialstyrelsen och Kammarkollegiet för att ge samfundet möjligheter att som juridisk person operera inom lagen och enklare kunna företräda sina medlemmar och anhängare.

Dogmen kan vara rigid och fundamentalistisk såsom strömningar inom exempelvis Katolska kyrkan, eller mer löst hållna såsom hinduismen.

Trots att hinduismen är en sammansättning av många folkgruppers traditioner och mångfalden är stor finns det en tydlig struktur att förhålla sig till. De underordnar sig ett kastsystem, de har världens största samling av heliga skrifter, tror på heliga djur, håller begravningsritualer, lyder prästerskap och har en lång historia.

När jag var liten hyste jag en holistisk, nästan panteistisk omvärldssyn. Jag gick i parken och pratade med träden. Hade någon frågat mig om jag trodde på Vattumannens tidsålder hade jag förnekat, precis som en vän förnekar detsamma trots att han tror på schamanism, tarotkort och akupunktur.

Det finns inga säkert fastställda dogmer i New Age. Inte heller finns det några tydliga gemensamma drag eftersom man kan välja bort sådant som brukar sättas i relation till rörelsen och lägga till akter efter egen vilja. Det är därför svårt att veta vad som verkligen är kärnan i New Age.

Sett ur det perspektivet kan de flesta vara anhängare av New Age och det väcker mina frågor kring hur en uppskattning av rörelsens omfattning går till väga.

Är det rimligt att kalla New Age en religion, eller kan det kanske vara som att kalla all mjölmat palt?

Fördelarna med New Age är att det är en religion som tilltalar många, eftersom den inte ställer några krav på sina anhängare.

Det är också en etisk rörelse som eftersträvar en sund livsstil där man skall vara snäll och inte skada sig själv, andra eller vår omvärld.

Nackdelarna, förutom att det är tveksamt om jag vill kalla det en religion, är att New Age är en rörelse som präglas av pseudovetenskap och värderar den egenupplevda känslan och intuitionen högre än rationalitet och förnuft.

Leave a comment